Bijstand, heronderzoek

Als u een bijstandsuitkering krijgt, doet de gemeente regelmatig heronderzoek. Met een heronderzoek kan de gemeente zien of u nog steeds recht hebt op uw uitkering. 

Hoe werkt het?

Bij een heronderzoek kijkt de gemeente onder andere:

  • of u nog de juiste uitkering krijgt
  • of uw eventuele inkomen (bijvoorbeeld alimentatie) op de juiste manier van uw uitkering is afgetrokken
  • of uw eigen vermogen goed is bepaald
  • of uw persoonlijke situatie is veranderd, waardoor u meer of minder uitkering moet krijgen

U bent verplicht om mee te werken aan een heronderzoek. De gemeente bepaalt zelf hoe vaak ze een heronderzoek doet. 

Verandering in uw situatie?

Verandert er tussendoor iets in uw situatie wat van invloed kan zijn op uw recht op bijstand? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan uw inkomensregisseur. Kijk voor meer informatie bij: Bijstand, verandering doorgeven. 

Wat moet u doen?

  1. Ga naar het Inwonerportaal.
  2. Log in met uw DigiD.  
  3. Controleer of uw e-mailadres en telefoonnummer goed zijn. Zo niet dan kunt u deze aanpassen. In uw mailbox krijgt u bericht als er een actie voor u klaarstaat.
  4. Onder de knop Acties staat de actie “Heronderzoek bijstand”. Klik hierop om het formulier te openen.
  5. Vul alle vragen in en upload eventuele bewijsstukken (zorg dat u deze digitaal klaar heeft staan voordat u het formulier gaat invullen). 
  6. Verzend het formulier. 

Moet u het vragenformulier voor de eerste keer invullen? Dan krijgt u eerst een brief als het formulier online voor u klaar staat.  

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Neem dan contact op met de Formulierenbrigade Zoetermeer.

Besluit

  • U krijgt in het Inwonerportaal een bevestiging als u het formulier heeft verstuurd.
  • Als er bijzonderheden zijn, nemen wij via het Inwonerportaal contact met u op.

Bent u het niet eens met de uitslag van het heronderzoek? Dan kunt u bezwaar maken.

Wat heeft u nodig?

  • Uw DigiD om in te loggen in het Inwonerportaal.
  • Bankafschriften* van de afgelopen 3 maanden. Het gaat om afschriften van uw bankrekeningen en spaarrekeningen. Heeft u ook andere rekeningen? Bijvoorbeeld van Paypal, een creditcard of een zakelijke rekening? Dan moet u die ook inleveren. 
  • Ontvangt u samen een uitkering? Dan hebben we ook de bankafschriften* van uw partner nodig. 
  • Wonen uw kinderen tot 18 jaar nog thuis? Dan hebben we ook de bankafschriften* van uw kinderen nodig.

* Let op! U mag geen screenshot of printscreen sturen. Op de website van uw bank kunt u nagaan hoe u een Pdf- of Jpg-bestand van uw bankafschriften kunt downloaden. Op de afschriften moeten duidelijk het rekeningnummer, begin- en eindsaldo, de naam van de rekeninghouder en de datum staan.

De gemeente kan bij een heronderzoek ook vragen naar:

  • Een arbeidscontract en/of een loonstrook.
  • Bewijsstukken van uw vrijwilligerswerk (de vrijwilligersovereenkomst en/of betalingen van de vrijwilligersvergoeding).
  • Bewijzen van waardevolle bezittingen.