Burgerberaad afvalbeleid Zoetermeer
Burgerberaad afgerond!
Het burgerberaad heeft op 29 juni de laatste bijeenkomst gehad en hiermee is het burgerberaad afgerond. Er zijn 15 adviezen aangenomen die tijdens deze laatste bijeenkomst zijn overhandigd aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.
De aangenomen adviezen gaan bijvoorbeeld over investeren in makkelijker scheiden van PBD (Plastic,-Blik,- en Drankenkartons)-afval, maar ook over investeren in de scheiding van GFT (Groenten,-Tuin,- en Fruit)-afval door bijvoorbeeld voorlichting en onderzoeken. Ook gingen meerdere adviezen over betere communicatie over afvalscheiding. Bijvoorbeeld door opnieuw de afvalkalender uit te brengen en het gebruik van pictogrammen op mini-containers en ondergrondse containers. Op deze manier kunnen ook mensen die laaggeletterd zijn of een andere taal spreken, gemakkelijk zien in welke container hun vuil moet. Verder moet het gratis ophalen van grofvuil aan huis, blijven.
Bekijk hier het adviesrapport met de 15 adviezen.
Van alle ingebrachte adviezen zijn 5 adviezen niet aangenomen omdat ze niet de benodigde 2/3e meerderheid hebben gehaald.
Hoe ziet het vervolg eruit?
De adviezen zijn door het college van burgemeester en wethouders aangeboden aan de gemeenteraad om een besluit over te nemen. Op 30 september zijn de adviezen van het burgerberaad over het nieuw te vormen afvalbeleid van Zoetermeer besproken tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad en op 14 oktober tijdens de raadsvergadering. De gemeenteraad heeft besloten dat de adviezen verwerkt worden in het nieuwe afvalbeleidsplan en dat besluitvorming over dit plan en de adviezen volgt in het tweede kwartaal van 2025. Dat houdt in dat de gemeenteraad de adviezen dit jaar niet meer bespreekt. Dit betekent dat de gemeente Zoetermeer de adviezen van het burgerberaad meeneemt in een nieuw afvalbeleidsplan en dat de raad in het tweede kwartaal van 2025 gaat besluiten welke adviezen overgenomen worden. In de raadsvergadering van 14 oktober is besloten dat er bij alle adviezen waar mogelijk een financiële berekening komt. Dat betekent dat per advies de kosten duidelijk worden gemaakt.
Monitorgroep
Vanuit het burgerberaad is een monitorgroep samengesteld. Deze monitorgroep bestaat uit ongeveer 30 personen van het burgerberaad. Zij houden in de gaten wat de gemeente gaat doen met de besluiten en hoe dit proces gaat. Zij doen dit totdat het nieuwe afvalbeleid in 2025 is vastgesteld.
Wat is een burgerberaad?
Het burgerberaad van Zoetermeer bestond uit 150 inwoners met verschillende achtergronden, uit verschillende wijken en met verschillende woonsituaties. Zij adviseerde de gemeente over het afvalbeleid van onze stad. Denk hierbij aan hoe vaak afval wordt opgehaald, de kosten en manieren van afval scheiden. Dit advies is een zwaarwegend advies. Dit betekent dat de gemeenteraad de adviezen serieus neemt. Zijn de adviezen volgens de wet in orde? En ziet de gemeenteraad geen andere grote problemen? Dan neemt de gemeenteraad de adviezen over.
Mini reportage burgerberaad afvalbeleid
Iedereen heeft zijn eigen verhaal als het gaat om afval scheiden en inzamelen van afval. In onderstaande mini-documentaire ziet u 3 verhalen van 3 verschillende inwoners die vertellen wat er goed gaat en wat er wat hen betreft beter zou kunnen. Dit filmpje is tijdens de vierde bijeenkomst van het burgerberaad gedeeld met de deelnemers om te laten zien dat iedereen zijn eigen verhaal heeft. Bekijk hieronder het filmpje.
Bijeenkomsten
Op 4 april 2024 zijn de bijeenkomsten van het burgerberaad gestart. Hieronder vindt u de filmpjes over de 5 bijeenkomsten.
Aanmelden nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van het burgerberaad? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief burgerberaad
Waarom een burgerberaad over het afvalbeleid?
De gemeente vindt het belangrijk dat de stem van Zoetermeerders terugkomen in de plannen die we maken. Bijvoorbeeld over een onderwerp zoals het afvalbeleid waarbij het soms lastig is om een gezamenlijke keuze te maken. Daarom willen we de mening en ideeën van verschillende Zoetermeerders horen.
Iedereen heeft afval en heeft dus ervaring op dit gebied. Ook heeft iedereen wel een mening over de manier waarop afval wordt ingezameld. In 2022 vond er in Zoetermeer een referendum plaats over het Afvalbeleidsplan. De uitslag van het referendum gaf aan dat er geen meerderheid was voor dit plan. Nu vragen we aan het burgerberaad om aan te geven aan welke voorwaarden het afvalbeleid wél moet voldoen. Hierbij wordt rekening gehouden met: gemak van inzameling voor zowel burger als inzameldienst, hygiëne, kosten, kwaliteit en methode van afvalscheiding, hoeveelheid ingezamelde restafval per inwoner en wet- en regelgeving.
Wie zaten in het burgerberaad?
17.000 inwoners van Zoetermeer ontvingen half februari 2024 een persoonlijke brief met de vraag of zij wilden meedoen aan het burgerberaad. Uit alle aanmeldingen werden via een loting 170 deelnemers ingeloot. De verwachting was dat er ongeveer 150 deelnemers zouden overblijven.
Het is belangrijk dat in het burgerberaad ongeveer net zoveel mannen als vrouwen zitten en dat inwoners uit alle wijken deelnemen, uit zowel hoogbouw als laagbouwwoningen en van verschillende achtergronden.
Hoe gaat het verder in zijn werk?
In totaal werden er 5 bijeenkomsten gehouden tussen begin april en eind juni. Het burgerberaad maakte zelf de keuze welke experts ze wilde uitnodigen en bedacht vervolgens, verdeeld in kleinere groepen, de voorwaarden voor nieuw afvalbeleid. Tijdens de laatste bijeenkomst stemde het burgerberaad over alle adviezen. Dit leidde uiteindelijk tot een gezamenlijk gedragen, zwaarwegend advies, dat wordt voorgelegd aan het college en de gemeenteraad. Zij bespreken het advies naar verwachting in het najaar van 2024.
De leden van het burgerberaad ontvingen een vergoeding voor hun deelname. Er werd gezorgd voor kinderopvang waar dat nodig is en er werd rekening gehouden met bijvoorbeeld anderstaligen, laaggeletterden, of deelnemers met beperkingen.
Planning
Het burgerberaad vond plaats van begin april tot en met eind juni 2024. In deze periode waren er 5 bijeenkomsten.
Contact
Heeft u een vraag en staat uw vraag niet tussen de veelgestelde vragen hieronder? Mail dan naar infoburgerberaad@zoetermeer.nl.
Veelgestelde vragen
Bekijk hier een overzicht van antwoorden op de meest gestelde vragen.
De planning
Maand | Wat vindt er plaats |
---|---|
Februari | 17.000 inwoners ontvangen een uitnodiging |
Maart | Een loting bepaalt de 170 deelnemers, we verwachten dat een klein deel afvalt en dat er in totaal 150 inwoners deelnemen |
April-juni | 5 bijeenkomsten burgerberaad |
Eind juni | Het burgerberaad overhandigt de adviezen aan het college van burgemeester en wethouders |
Datum wordt nog bepaald | Bespreking advies door gemeenteraad |