Meldpunt ongewenst verhuurderschap
Zoekt of huurt u een woning? En vindt u dat een verhuurbemiddelaar discrimineert bij het toewijzen van een woning? Of informeert uw verhuurder u slecht over uw rechten en plichten? Of vraagt de verhuurder een te hoge waarborgsom? Dan kunt u dit melden bij de gemeente. Per 1 januari 2025 kunt u ook melding maken als u een te hoge huur moet betalen.
Wat moet u weten?
De Wet Goed Verhuurderschap is op 1 juli 2023 ingegaan en moet ongewenst gedrag van verhuurders en verhuurbemiddelaars voorkomen. In de wet staan regels waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. Zo zijn er regels over de maximale hoogte van een waarborgsom, dat men niet mag discrimineren of intimideren, geen onjuiste servicekosten in rekening mag brengen en dat men de huurders goed moet informeren over hun rechten en plichten.
Vanaf 1 januari 2025 gelden er ook regels voor de maximale huurprijs en de maximale huurverhoging. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kunt u hier een van melding maken bij het Meldpunt ongewenst verhuurderschap van de gemeente.
Wie kan een melding doen?
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar melden als:
- U een particuliere huurwoning zoekt (dus niet van een woningcorporatie).
- U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar (verhuurbemiddelaar is een bureau dat huurders in contact brengt met particuliere verhuurders).
- U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Huurt u van een woningcorporatie?
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie die de woning verhuurt. Die neemt uw klacht zelf in behandeling. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bij één van de volgende organisaties terecht:
- Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland: voor huurders met klachten over de verhuurdersrol van de woningcorporatie.
- Huurcommissie: voor huurders met klachten over een onderhoudsgebrek, de huurprijs of de servicekosten.
- De Regionale Klachtencommissie Woonruimteverdeling Haaglanden: voor woningzoekenden met klachten over de inschrijving of de reactie op een woningadvertentie.
Wat kunt u melden?
Discriminatie
Het is verboden om onderscheid te maken op grond van ras, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Zo moet een verhuurder of verhuurbemiddelaar een helder en onpartijdig selectieproces gebruiken bij de toewijzing van een woning. Wanneer iemand de woning niet krijgt, moet die persoon een uitleg krijgen waarom.
U kunt uw melding rechtstreeks doen bij de Stichting iDb (Stichting Inclusie & discriminatiebestrijding). Zij behandelen uw melding vertrouwelijk en blijven hierbij onafhankelijk.
Melding doen?
Intimidatie
Een verhuurbemiddelaar of verhuurder mag geen vormen van fysieke of seksuele bedreiging of intimidatie hanteren. Zo moeten zij met respect omgaan met klachten van de (kandidaat)huurder. Een verhuurder mag een huurder niet onder druk zetten. Bijvoorbeeld door te dreigen een tijdelijk huurcontract niet te verlengen of een huurcontract zomaar op te zeggen zonder goede reden. Ook het expres kapot maken van dingen in of aan de woning is niet toegestaan.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Te hoge waarborgsom (welke hoger is dan 2 keer de kale huurprijs)
Een waarborgsom is een extra bedrag dat u vooraf betaalt. U krijgt dit terug als u geen schade maakt aan de woning en geen huurachterstand heeft. De kale huur is de huurprijs zonder extra kosten zoals gas en licht. De verhuurder moet schriftelijk vastleggen hoe de waarborgsom wordt terugbetaald als de huurovereenkomst stopt.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Geen schriftelijke huurovereenkomst
De huurovereenkomst moet schriftelijk worden vastgelegd. Hierin moet ook de verplichte informatie opgenomen worden zoals de rechten en de plichten van de huurder, informatie over de waarborgsom en een beschrijving van de te betalen servicekosten.
Huurt u een woning van uw werkgever? Dan moet de huurovereenkomst altijd apart zijn van uw arbeidsovereenkomst. Deze huurovereenkomst mag in het Nederlands zijn, maar de verhuurder moet de extra informatie wel geven in een taal die u begrijpt.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Kosten voor bemiddeling
Een makelaar die werkt voor een woningeigenaar mag geen geld vragen aan de huurder. Dit geldt ook als deze kosten een andere naam krijgen, zoals bijvoorbeeld:
- bemiddelingskosten
- contractkosten
- marketingkosten
- verhuurkosten
- administratiekosten
- commissiekosten
- advieskosten
- makelaarskosten
- courtage
- sleutelgeld
- inschrijfgeld,
- eenmalige kosten huurder
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
U krijgt geen schriftelijke informatie
U krijgt geen schriftelijke informatie over de volgende zaken:
- Uw rechten en plichten als huurder van een woning.
- Uw rechten en plichten als huurder staan meestal in het huurcontract of in de algemene voorwaarden. Daarin staat bijvoorbeeld hoe u de woning moet gebruiken, hoe de huur elk jaar kan worden verhoogd en wat er gebeurt als u de huur te laat betaalt.
- Uw rechten en plichten als huurder staan meestal in het huurcontract of in de algemene voorwaarden. Daarin staat bijvoorbeeld hoe u de woning moet gebruiken, hoe de huur elk jaar kan worden verhoogd en wat er gebeurt als u de huur te laat betaalt.
- De waarborgsom
- In het huurcontract moet staan hoe hoog de borg is, welke kosten ermee worden verrekend als de huur stopt, en wanneer u de borg terugkrijgt.
- In het huurcontract moet staan hoe hoog de borg is, welke kosten ermee worden verrekend als de huur stopt, en wanneer u de borg terugkrijgt.
- Informatie hoe u met de verhuurder in contact komt.
- Waar u terecht kunt met klachten of vragen over het onderhoud van de woning of de huurbetaling.
- Waar u terecht kunt met klachten of vragen over het onderhoud van de woning of de huurbetaling.
- Contactgegevens van de gemeente (meldpunt ongewenst verhuurderschap).
- De servicekosten.
- De precieze omschrijving van deze kosten
- De precieze omschrijving van deze kosten
- De puntentelling voor de vaststelling van de huurprijs.
- Vanaf 1 januari 2025 moet de verhuurder bij een nieuwe huurovereenkomst laten zien hoeveel punten de woning heeft en wat de maximale huurprijs daarbij is.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Onjuiste servicekosten
In de wet staat omschreven welke kosten in rekening gebracht mogen worden als servicekosten. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor elektriciteit, gas, water of schoonmaakdiensten. Kosten voor bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen of aanvullende diensten (zoals bijvoorbeeld sportvoorzieningen of maaltijden) mogen niet als servicekosten in rekening gebracht worden. Hiervoor moeten de verhuurder en huurder een apart contract afsluiten.
Meer informatie vindt u op de website van de Huurcommissie | overzicht servicekosten.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Te hoge huurprijs
Het puntenaantal van uw woning bepaalt de maximale huurprijs. Dit geldt altijd voor sociale huurwoningen (tot 144 punten). Voor middenhuurwoningen (144 tot en met 186 punten) geldt dit alleen voor huurovereenkomsten die na 1 juli 2024 zijn afgesloten. Voor woningen in de vrije sector (187 punten of meer) is er géén maximale huurprijs en mag de verhuurder zelf de huurprijs bepalen.
Meer informatie hierover vindt u op de website Volkshuisvesting Nederland | Is mijn huur te duur?
Hoe weet ik of mijn huurprijs te hoog is?
Via de officiële rekentool van de huurcommissie kunt u zelf het puntenaantal van uw woning berekenen: de Huurprijscheck. Op basis van dit puntenaantal wordt ook de maximale huur bepaald die de verhuurder mag vragen voor de woning. Houd er rekening mee dat het invullen van de Huurprijscheck wel wat tijd kost en dat u de afmetingen van de kamers in uw woning nodig heeft.
Wat moet ik doen als mijn huur te hoog is?
Bent u het niet eens met de hoogte van de huurprijs of de jaarlijkse huurverhoging? Of heeft u problemen met het onderhoud of de servicekosten? Dan raden wij aan om de Huurcommissie in te schakelen. Op de website van de Huurcommissie vindt u meer informatie hierover.
U kunt ook bezwaar maken tegen een te hoge huurverhoging bij uw verhuurder. Kijk hiervoor op de website van de Rijksoverheid | Kan ik bezwaar maken tegen mijn huurverhoging?.
Huurt u van een particuliere verhuurder en past de verhuurder de prijs niet aan, ook niet na advies van de huurcommissie? Dan kunt u dit melden bij de gemeente via het meldpunt ongewenst verhuurderschap.
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Te hoge huurverhoging
Voor de jaarlijkse huurverhoging is er een wettelijk maximum. Dit geldt voor sociale huurwoningen en midden huurwoningen. Ook voor huurwoningen in de vrije sector geldt tot 1 mei 2029 een wettelijk percentage voor de huurverhoging.
Meer informatie hierover vindt u op de website Rijksoverheid | Wat is de maximale huurverhoging in 2025?
Melding doen?
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Wat kan ik als huurder zelf al doen?
- Ga over uw klacht altijd eerst in gesprek met uw verhuurder.
- Houd problemen met de huur bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Denk hierbij aan foto’s met datum, het bijhouden van een logboek met ongewenst gedrag, datum en tijd en bewaar berichten (brieven, e-mails, en telefoongesprekken) op uw computer of telefoon.
- Vraag een overzicht van de servicekosten. De verhuurder moet de servicekosten elk jaar voor 1 juli afrekenen op basis van het echte verbruik van het jaar ervoor. Vraag elk jaar, schriftelijk of digitaal, een overzicht van deze servicekosten. Zo weet u waar u aan toe bent.
- Vraag schriftelijk om een oplossing. Vraag uw verhuurder per brief of e-mail om de problemen op te lossen. Reageert de verhuurder niet? Dan heeft u zwart op wit dat u heeft geprobeerd om het op te lossen.
Melding doen
Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kunt u dit op de volgende manieren melden:
Online
Melding ongewenst verhuurderschap
Bellen
Bel met telefoonnummer 14 079
Langskomen
Kom naar de balie op het stadhuis. U kunt daar een formulier invullen en inleveren. Binnen 5 werkdagen nemen wij dan contact met u op.
Let op!
Doet u anoniem een melding? Dan krijgt u geen informatie over de beoordeling en afhandeling van uw melding.
Discriminatie melden
U kunt uw melding rechtstreeks doen bij de Stichting iDb (Stichting Inclusie & discriminatiebestrijding). Zij behandelen uw melding vertrouwelijk en blijven hierbij onafhankelijk.
Wat gebeurt er als u een melding heeft gedaan?
Wij bekijken en beoordelen uw melding en nemen daarna contact met u op over de volgende stappen. Dit is niet mogelijk als u anoniem een melding doet. In overleg met u kunnen wij met de verhuurder praten, bijvoorbeeld over hoe de verhuurder de regels van de Wet goed verhuurderschap kan volgen. We kunnen de verhuurder ook waarschuwen of een boete geven.
Hoelang duurt het?
Wij nemen uw melding binnen 5 werkdagen in behandeling.
Hoe gaat de gemeente om met mijn gegevens?
Wij verwerken persoonsgegevens van melders en verhuurders. Lees wat dit voor u en uw gegevens betekent in onze Privacyverklaring.