Verhuizing doorgeven
Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen.
Het doorgeven van uw verhuizing kan in Zoetermeer online, behalve:
- Als u als ouder niet hetzelfde oude- en nieuwe woonadres heeft als uw kind.
- Bel met 14 079.
- U moet een afspraak maken om langs te komen bij de balie van het Publieksplein.
- Als u onder toezicht staat van een verzorger of voogd en u bent jonger dan 16 jaar.
- Bel met 14 079.
- Als het online niet lukt of als u geen DigiD heeft.
- Bel met 14 079.
- U moet een afspraak maken om langs te komen bij de balie van het Publieksplein.
Wie kan de adreswijziging doorgeven?
U kunt zelf uw adreswijziging doorgeven (als u 16 jaar of ouder bent), maar de volgende personen mogen dat ook voor u doen:
- Uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner, als u beiden hetzelfde oude en nieuwe woonadres heeft.
- Uw ouders, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
- Uw meerderjarige kinderen, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
- Uw verzorgers/voogd/curator (indien van toepassing).
- Een meerderjarig persoon die u machtigt (die gemachtigde moet wel de machtiging, een identiteitsbewijs en (een kopie van) uw identiteitsbewijs overleggen).
U verhuist naar Zoetermeer of binnen Zoetermeer
- Stuur ons online een adreswijziging (zie 'Online regelen'). U heeft hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
- Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. Eerder doorgeven mag, maar dat kan niet langer dan 4 weken vóór de verhuisdatum.
- De datum die u opgeeft als verhuisdatum = de datum van de adreswijziging.
- U kunt de datum van de adreswijzing niet meer aanpassen als uw verhuizing is verwerkt.
- Bent u te laat met het melden van uw verhuizing? Dan geldt de datum van ontvangst van de melding als datum van adreswijziging.
U gaat bij iemand inwonen of samenwonen in Zoetermeer
- Stuur ons online een adreswijziging (zie 'Online regelen'). U heeft hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
- U meldt in het formulier bij wie u gaat inwonen (= de hoofdbewoner)
- De hoofdbewoner moet binnen 7 dagen toestemming geven.
- De toestemming mag alleen worden gegeven door de persoon die u in het formulier genoemd hebt. U mag niet uzelf opgeven als hoofdbewoner.
- Pas ná toestemming van de hoofdbewoner behandelen wij de adreswijziging.
- De hoofdbewoner kan alléén met DigiD toestemming geven via Mijn Zoetermeer of via Toestemming hoofdbewoner. De hoofdbewoner krijgt hierover géén e-mail.
- Als de hoofdbewoner toestemming geeft is hij/zij zich bewust van de gevolgen van het inwonen van de andere persoon.
- Geeft de hoofdbewoner geen (of niet op tijd) toestemming? Dan schrijven wij u niet in op het nieuwe adres.
Bij samenwonen moeten beide partners tegelijk een adreswijziging doorgeven.
Verhuis uw Wmo hulp of hulpmiddel mee
Verhuist u binnenkort naar Zoetermeer? En heeft u waar u nu woont hulp of een hulpmiddel via de Wmo? Dan kunt u deze hulp (voorziening) mogelijk blijven ontvangen. Meer informatie vindt u onder: Wmo hulp of hulpmiddel bij verhuizing.
Woont u al in Zoetermeer? En verhuist u binnen Zoetermeer naar een andere woning? Neem dan contact op met de afdeling Wmo om de mogelijkheden te bespreken.
U gaat verhuizen naar het buitenland (emigreren)
Verhuist u naar het buitenland (emigreren)? Dan moet u dit uiterlijk 5 dagen vóór uw vertrek aangifte van emigratie doen.
Controle van de adreswijziging
Wij kijken of uw adreswijziging klopt. U kunt een boete krijgen als:
- U toelaat dat iemand zich inschrijft op uw adres terwijl u weet dat dit niet klopt.
- U expres een verhuizing doorgeeft terwijl u niet verhuist.
- U expres uw verhuizing niet doorgeeft terwijl u wel bent verhuisd.
Welke organisaties krijgen uw nieuwe adres?
Het hangt van uw persoonlijke situatie af welke organisaties uw adres krijgen. Meestal is dat:
- Hoogheemraadschap.
- Belastingdienst (inclusief de afdeling Motorrijtuigenbelasting).
- Sociale verzekeringsbank (SVB) (in geval van kinderbijslag of AOW/ANW).
- Donorregister (indien van toepassing).
- DUO (indien van toepassing).
- Rijksdienst voor het Wegverkeer (als er een kenteken op uw naam staat).
- Uw pensioenfonds.
- Afdelingen binnen de gemeente zoals Belastingen, Onderwijs, Sociale Zaken (afhankelijk van wat op u van toepassing is).
Soms geven wij uw adres aan bijvoorbeeld een kerk of maatschappelijke instelling. Wilt u dit niet? Stuur ons dan een verzoek. Hoe u dat doet leest u in het product: Verstrekkingsbeperking persoonsgegevens.
Wat moet u doen?
Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd. Als u de verhuizing eerder wilt doorgeven, kan dit maximaal 4 weken voor de datum van verhuizing.
Let op:
Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging. Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.
- Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
- Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.
Zorg ervoor dat u alle gegevens geeft die de gemeente nodig heeft. Anders past de gemeente uw adresgegevens niet aan.
Briefadres
Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u bereikbaar voor post van de overheid als u niet beschikt over een woonadres of in een aangewezen instelling verblijft.
Wilt u een briefadres aanvragen? Ga dan naar de webpagina Briefadres voor meer informatie en het aanvraagformulier.
Online regelen
Briefadres
Wilt u een briefadres aanvragen? Ga dan naar de webpagina Briefadres voor meer informatie en het aanvraagformulier.
Hoelang duurt het
- Geeft u vooraf uw adreswijziging door? Dan wordt de adreswijziging pas verwerkt op de datum van de verhuizing (als de verhuizing akkoord is).
- Verhuizing akkoord? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen na verwerking van de adreswijziging per post van ons bericht.
- Volg de stand van zaken via Mijn Zoetermeer.
- Binnen enkele dagen na de verhuisdatum ziet u in Mijn Zoetermeer uw nieuwe adres.
Verhuist u van een andere gemeente naar Zoetermeer? Dan kan het een paar dagen langer duren voordat uw verhuizing is verwerkt en uw nieuwe adres zichtbaar is in Mijn Zoetermeer. Twijfelt u of uw verhuizing wel goed is verwerkt? Bel dan met 14 079.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik iemand uitschrijven van mijn adres?
U kunt niet zelf iemand uitschrijven. Wel kunt u een adresonderzoek laten doen.